ASIKKALA SUOMALAISESSA ELOKUVASSA

ILMESTYY KEVÄÄLLÄ 2024!

Aleksi Tilli

Asikkala suomalaisessa elokuvassa 


Oletko koskaan pohtinut, missä kaikkialla elokuvia on historiansa aikana kuvattu? Voisiko jonkun rakastetun tai itsellesi tärkeän elokuvan tunnettu kohtauspaikka olla lähempänä, kuin ehkä arvaatkaan? Kuvauspaikat ovat olleet elokuvien ja TV-sarjojen ystäville ja faneille kuin pyhiinvaelluspaikkoja vuosikymmenten ajan ympäri maailmaa. Joistain paikoista on tätä kautta tullut jopa lomakohde tai ainakin lomakohteen vetonaula.

Elokuvien tarinoiden ympäristöiksi valikoituu usein urbaani kaupunki. Asikkala suomalaisessa elokuvassa -kirjateos vie puolestaan lukijansa maaseudulle, pieneen kauniiseen suomalaiseen kuntaan Asikkalaan, Päijät-Hämeeseen. Moni tietää Vääksyn kanavan, Pulkkilanharjun sekä Vesijärven ja Päijänteen. Asikkala on toiminut elokuvien maalaismiljöiden näyttämönä varsinkin vanhan suomalaisen elokuvan kultakauden vuosikymmeninä. Tämä teos kertoo näiden elokuvien ja Asikkalan yhteisestä historiasta 1930-luvulta lähtien aina uudelle modernille vuosituhannelle asti. Teos tuo ilmi elokuvien kuvauspaikkojen nykyisen sijainnin, kertoo trivioista sekä elokuvien tekoon liittyvistä prosesseista.

Asikkala suomalaisessa elokuvassa vie lukijansa kuvitetulle historian aikamatkalle elokuvakameran näkemänä niin tunnettujen, kuin vähemmän tunnettujen elokuvienkin siivittämänä. Kirjassa käsiteltävien elokuvien ohjaajakirjo vaihtelee Valentin Vaalasta Matti Kassilaan ja Spede Pasasesta Mika Kaurismäkeen. Kirja havainnollistaa menneiden vanhojen elokuvien sekä nykyisten tuttujen Asikkalan maisemien yhteyttä. Kirja uppoutuu analyyttisesti myös itse elokuviin, niiden sisältöön, laatukysymyksiin, taustoihin ja historiallisiin asemiin.



Aleksi Tilli on helsinkiläinen elokuva-alan työntekijä, jolla on kokemusta kamera-assistenttina ja kameraryhmässä toimimisesta useiden kymmenien kotimaisten elokuvien, TV-sarjojen sekä mainostuotantojen kuvausten parissa vuodesta 2012 alkaen. 

Cinefiiliksi itseään kutsuva Aleksi näkee elokuvan erityisen arvon maailman ja ihmisyyden kuvaajana. Vanhoja ja uusia elokuvia katsomalla voi ymmärtää maailman sekä ihmisen muuttumista ja kehitystä.